Strefy chilloutu w biurach są tematem kontrowersyjnym – jedni uważają, że niepotrzebnie rozpraszają pracowników, inni zaś – że są niezbędne dla efektywnej pracy. Sprawdzamy, jak w praktyce wpływają one na zespół i jakie korzyści możesz osiągnąć, decydując się na ich stworzenie
Odpoczynek kluczowy dla efektywności?
Przeciętny pracownik jest w stanie wykonywać swoje obowiązki w stanie maksymalnego skupienia nie dłużej, niż przez dwie godziny. Po tym czasie potrzebuje przerwy – zazwyczaj wstaje od biurka, idzie na krótki spacer lub robi kawę. Nawet jeśli spędzi kilkanaście minut w kuchni lub jadalni, w praktyce nie ma szans na odpoczynek; przebywa bowiem w gwarnym otoczeniu, które dostarcza mu dodatkowych bodźców.
Jakie byłoby najlepsze wyjście z tej sytuacji? Zapewnienie mu miejsca, które pozwoli na efektywny odpoczynek, odcięcie się od biurowej rzeczywistości i zebranie myśli. W odpowiedzi na te potrzeby, w biurach zaczęły powstawać strefy relaksu — wydzielone pomieszczenia, w których pracownicy mogą odpocząć od swoich obowiązków, aby po chwili powrócić do nich ze świeżym umysłem.
Rozwiejmy wątpliwości…
Skoro pracownikowi potrzebna jest chwila ciszy, czy nie może znaleźć ustronnego miejsca lub wyjść na zewnątrz? W praktyce może, natomiast dla wizerunku przedsiębiorstwa i komfortu pracowników korzystniejszym rozwiązaniem będzie zapewnienie mu przestrzeni do odpoczynku na terenie biura. Jej urządzenie nie musi być kosztowne: wystarczą wygodne fotele lub pufy i elementy zieleni. Ważne, aby strefa odpoczynku znajdowała się z dala od innych pomieszczeń, aby przebywający w niej pracownik miał szansę na całkowite odcięcie się od biurowej rzeczywistości.
Strefa relaksu w biurze – korzyści
Jakie korzyści przyniesie Ci praca w miejscu, które zadbało o wspólną przestrzeń sprzyjającą odpoczynkowi?
- Będzie to przede wszystkim:
- zwiększenie produktywności – pracownik, który ma szansę efektywnie odpoczywać, zyskuje motywację i energię do pracy,
- zmniejszenie stresu – strefy relaksu pozwalają odciąć się od codziennej rutyny i przyczyniają się do zminimalizowania poziomu stresu w zespole,
- poprawa samopoczucia i zdrowia psychicznego,
- poprawa atmosfery w pracy – dzięki strefom relaksu pracownicy mają szansę poznać swoje koleżanki i kolegów i budować z nimi relacje,
- poprawa wizerunku firmy – strefy relaksu w biurach nie są standardem; firmy, które decydują się na ich stworzenie, zyskują w oczach pracowników i potencjalnych kandydatów.
No dobrze, ale czy strefy relaksu są koniecznością?
Zespół Biznes Zone jest zgody – tak, strefy relaksu powinny znaleźć się w każdym większym biurze! Zapewnienie pracownikowi miejsca, w którym będzie mógł odpocząć od codziennych obowiązków, jest nie tylko mile widziane, ale wręcz wymagane, jeśli chcemy być uważani za nowoczesną i profesjonalną firmę.