Mianem biurowego savoir-vivre określa się zbiór reguł i zwyczajów obowiązujących w przestrzeni zawodowej. Ich znajomość pomaga nie tylko w budowaniu profesjonalnego wizerunku, ale przede wszystkim pozytywnych relacji ze współpracownikami i klientami. Wyjaśniamy, jakie zachowania działają na Twoją korzyść, a jakich lepiej unikać
Dbaj o czystość i porządek
Biuro to przestrzeń wspólna, a dbanie o nią jest obowiązkiem każdego pracownika. Nie chodzi oczywiście o gruntowne porządki (tymi zajmie się firma sprzątająca), ale o utrzymanie czystości w miejscach, z których korzystają inne osoby. Zawsze zmywaj po sobie naczynia, a jeśli zdarzy Ci się rozlać kawę – posprzątaj po sobie. Nawet jeśli zajmujesz wyższe stanowisko, pamiętaj, że zgodnie z zasadami biurowego savoir-vivre niedopuszczalne jest zlecanie sprzątania podwładnym.
Szanuj czas innych
Każdy z pracowników ma własne obowiązki, z których musi wywiązać się w ciągu dnia. Organizujesz spotkanie lub zebranie? Staraj się być konkretny i rzeczowy, aby nie marnować czasu innych osób. Przygotuj agendę i poinformuj uczestników o czasie trwania spotkania. Ogranicz również niepotrzebne zebrania – wiele kwestii można przedyskutować, korzystając z innych rozwiązań, chociażby platform do zarządzania pracą.
Ogranicz korzystanie z telefonu
Korzystanie z telefonu podczas spotkań, rozmów lub prezentacji może być odebrane jako brak szacunku do drugiej osoby. Sięgaj po telefon tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Jeśli spodziewasz się ważnego połączenia, poinformuj o tym osoby biorące udział w zebraniu.
Zasada ta oczywiście nie dotyczy telefonu służbowego — ten zawsze powinieneś mieć pod ręką i odbierać połączenia od osób, które próbują się z Tobą skontaktować.
Zachowaj profesjonalizm
W Twoim biurze panuje świetna atmosfera i możesz cieszyć się dobrymi relacjami ze współpracownikami? Korzystaj z tego, jednak nie zapomnij, że jesteś w pracy. Postaraj się znaleźć balans pomiędzy rozmowami i żartami a wykonywaniem zadań służbowych. Twoje samopoczucie jest ważne, jednak ocenie podlega przede wszystkim zaangażowanie i efektywność.
Jak znaleźć złoty środek? Przerwa to czas dla Ciebie – możesz wykorzystać ją na rozmowy przy kawie, spacer wokół biura lub odpoczynek w biurowej strefie relaksu. Poza nią staraj się skupić przede wszystkim na obowiązkach.
Pamiętaj, że nie jesteś sam
Jeśli masz do dyspozycji własny gabinet, jesteś szczęściarzem – wiele pracowników musi dzielić przestrzeń z innymi osobami. Jak sprawić, aby wszyscy czuli się komfortowo? Jeśli nie jesteś pewny, czy Twoje zachowania lub nawyki nie przeszkadzają innym, po prostu zapytaj. Upewnij się, że nie mają oni nic przeciwko posiłkom spożywanym przy biurku, klimatyzacji ustawionej na najniższą możliwą temperaturę lub głośnym rozmowom.
Zadbaj o komunikację
Niezależnie od tego, jak bardzo denerwuje Cię smalltalk, krótka rozmowa w windzie lub przy ekspresie do kawy zapobiegnie niezręcznej ciszy. Nie wiesz, jak odpowiedzieć na pytanie „Jak leci”? Zgodnie z zasadami biurowego savoir-vivre, najlepiej wybrać neutralne tematy. Unikaj z kolei tych kontrowersyjnych – nie rozmawiaj o poglądach politycznych czy religii i unikaj plotek.
Pamiętaj, że biurowy savoir-vivre to nie tylko zbiór reguł, ale przede wszystkim sposób postępowania i zachowania się, który pozwala na utrzymanie dobrych relacji z innymi ludźmi.